Het lesgeven, kampvuur avondjes en luipaarden - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Shelley Tempel - WaarBenJij.nu Het lesgeven, kampvuur avondjes en luipaarden - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Shelley Tempel - WaarBenJij.nu

Het lesgeven, kampvuur avondjes en luipaarden

Blijf op de hoogte en volg Shelley

16 November 2015 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Hello hello,

Het is alweer maandag en ik zit hier aleer 2,5 week. de tijd gaat verschrikkelijk snel en dat is natuurlijk een goed teken! Al vind ik dat wel aan de ene kant erg jammer. Maar hier ben je heel de dag bezig dus de tijd gaat ook gewoon erg snel.
Al was alles in de eerste week nieuw en ook best 'spannend,' viel dat in de tweede week al weer erg mee. Je raakt gewend aan het lesegeven en je weet wat je moet doen. Zo heb je dus meer tijd om over dingen na te denken. En over dingen nadenken kan je hier heel goed midden in de bush bush. Het is hier zo rustig en je kan echt genieten van de natuur. Dus als je dan ook maar 5 minuutjes met je muziek op je bed ligt dan kan het wel eens gebeuren dat je over de afgelopen weken na gaat denken. Gelukkig zijn de andere vrijwilligers en de managers die hier zijn super lief en zijn ze er echt oprecht voor je. Dat was wel erg fijn eigenlijk.

De studenten van vorige week zijn dus al weer weg en vandaag zijn er nieuwe aangekomen. De laatste groep studenten voor mij. Alhoewel ik het lesgeven nooit gewend was, vind ik het wel erg leuk om te doen. De studenten hier die willen heel graag en ze waarderen het zo erg dat je hun wilt helpen. Ik denk dat dat in nederland wel anders is.
In de aller eerste week hadden we 5 studenten, allemaal op hetzelfde level qua niveau. Vorige week was dat wel anders. De twee meiden waren echt heel goed, er was er zelfs al eentej aangenomen op een universiteit in Durban, maar de jongens spraken amper engels en lezen konden ze al helemaal niet. Dat was dus een flinke uitdaging voor ons. Omdat ze dus amper verstonden wat we zeiden konden ze het dus ook geen reet schelen en letten ze ook totaal niet op in de les. Dat was soms best moeilijk. Maar gelukkig hebben we een lokale vrijwilligers die dingen kan vertalen voor ons. Zodra ze in hun eigen taaltje spreken zijn ze super vrolijk en zie je ook dat ze het naar hun zin hebben.
Zo gingen ik vorige week mee met de studenten naar een Makalali trip om te zien wat voor werkgelegenheden ze daar hebben in een gamereserve. Aangezien het nu oudere studenten zijn dan normaal moeten we samen met hun een cv voor ze schrijven en leren ze hoe ze een sollicitatiebrief moet schrijven en hoe ze moeten discusseren. (de debateer lessen zijn overigens echt hilarisch hahaha) Alhoewel ik niet alles verstond bij de Makalali trip, kon je aan de studenten zien dat ze het erg leuk vonden om de verschillende werkgelegenheden te zien. En misschien vinden ze het wel leuk om later dat ook te worden zoals een ober, chef, wasvrouw, tracker, gids etc.
Als je namelijk aan het begin van de week vraagt wat ze willen worden is het altijd iets in de trant van dokter, hoofdchef, of iets wat heel goed verdient. Maar om daar te komen moet je kunnen studeren en lang niet alle kinderen kunnen dat. Gewoonweg omdat ze uit een groot gezin komen en ze dat dus niet kunnen betalen.

Door de week heen leer je de studenten beter kennen en komen ze ook een stuk losser. Zo hoor je dus ook verhalen waar je best wel erg van schrikt. Het is hier blijkbaar normaal dat als je 11 jaar bent als meisje zijnde, dat je dan al zwanger kan zijn. En dat het heel normaal is dat je wordt verkracht. Zo hoorde ik vorige week dus een verhaal dat een man sommige meiden netjes naar school toe brengt, de hele dag bij de school wacht tot ze klaar zijn, en de meisjes dus weer naar 'huis' brengt. Mensen denken dus, oh dat is een aardige man, terwijl hij ondertussen de vreselijkste dingen met hun doet. En de meisjes durven daar niet over te praten. Correctie, daar kunnen ze niet over praten omdat de man dan zegt dat hij ze gaat vernmoorden. Vreseijk wat voor verhalen je hier allemaal hoort.

Ze hebben hier ook een ander soort respect ofzo. Maar wij moeten ze dus leren dat je elkaar moet respecteren door naar elkaar te luisteren en aardig moet zijn voor elkaar. Maar ook bijvoorbeeld dat het netjes is om met mes en vork te eten en dat je niet met mond vol moet praten. Dat je niet moet liegen maar dat je wel altijd antwoord moet geven ook als je iets niet weet.

Het is dus best een pittige week voor de studenten want ook na het avondeten zijn er nog lessen. Alhoewel de studenten dan al erg moe zijn (en wij ook) moeten die lessen toch gebeuren. Zo maken we ook een email account voor ze aan zodat ze die kunnen gebruiken om hun cv naar een bedrijf toe te sturen etc. Sommige studenten hebben een telefoontje maar de meeste niet en snappen dus ook niks van het internet. Erg raar aagezien het voor ons allemaal gewoon en normaal is. Dan ga je daar wel sneller over nadenken van, oh moet ik nu wel perse op de laptop of moet ik perse de hele dag mijn telefoon bij me hebben?

Gelukkig hebben we ook leuke avonden ertussen zitten bijvoorbeeld de avond dat we het spel pictionary spelen of de avond met het kampvuur. Dat vind ik de leukste avond van de week. Lekker dansen en zingen en een en al gezelligheid. Niemand is anders, iedereen is gelijk en ze behandelen we elkaar ook. Je krijgt ook steeds meer te weten over hun cultuur op zo'n avond. Gewoon wat ze in hun vrije tijd doen en hoe ze omgaan met bepaalde dingen.

OP vrijdagochtend gaan we vergaderen over wie de winnaar is van deze week. Wie het meeste vooruitgang heeft geboekt en wie het meeste inzet heeft getoond. De winnaar krijgt een boom waar ze voor moeten zorgen. De boom staat dus voor het milieu, want ze leren hier ook dat het milieu erg belangrijk is en dat je daar goed mee om moet gaan. Dus geen vuilnis op straat gooien en geen plastic verbranden. (iets wat heel normaal is hier.

Vanaf vrijdagmiddag hebben we eigelijk vrij. We moeten dan alleen de dierverblijven schoonmaken maar dara ben je binnne ene uurtje mee klaar. Zo kan je in het weekend dus leuke dingen plannen. Zaterdag is eltijd ene trip naar het stardhje Hoedspruit. GRATIS WIFI JEEEH. Gisteren ben ik met 3 andere vrijlilligers naar de Blyde rivier Canyon geweest. Wauw, echt wauw, zo mooi. Zal op fb foto's plaatsen ervan. Echt fantastisch.
Goed, deze week dus mijn laatste week hier op DAKTARI en vrijdag vlieg ik naar Kaapstad. Ik heb al zo mijn plannen gemaakt en wil ze graag aan jullie vertellen maar deze blog word al een beetje lang haha. Ik zal jullie dus nog even in spanning moeten houden. Ik heb er mega veel zin en ik ga er het beste van maken deze laatste paar daagjes hier.
Trouwens, het is hier nu gewoon koud. ik heb echt 3 lagen kleding aan. Het stormt hier al sinds gistermiddag, we kregen een hagelbui over ons heen. De straten waren wil en de hagel was zo groot als pingpongballen!! omg echt niet normaal. Verder gewoon mega veel harde wind en veel regen gehad ook. Eindelijk want het heeft hier een aantal maanden dacht ik niet geregent.

Dit was het dan weer voor nu,

Veel liefs,
Shell

  • 18 November 2015 - 23:10

    Mams:

    Hee meissie,

    Jeetje wat leuk allemaal wat je allemaal schrijft. Ben helemaal onder de indruk. Ben ook zo blij dat je het naar je zin hebt. Echt zo tof. Ik vroeg aan je pa of hij weer iets gehoord had via facebook. Zegt die nu pas dat je alweer geschreven had. En ik wist niet dat je kon antwoorden. Dus bij deze. Ben benieuwd wat je plannen allemaal zijn volgende week(snik, alweer je laatste week bijna, jeetje wat snel.

    Je lieve beestjes gaan goed.
    Hamstertje lief had een ontstoken oogje maar is nu weer oke. Met warm water schoongemaakt.
    Stitch heeft het erg naar zijn zin. Ze worden lekker verwend haha

    Nou meis geniet nog maar lekker van al het moois en gezelligheid

    Ik zal het niet t elang maken. Heel veel plezier nog de laatste dagen op de daktari. dikke knuf xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shelley

Actief sinds 05 Nov. 2015
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 2553

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2015 - 01 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: